** Kijken is niet hetzelfde als zien: wat als de ogen niet samenwerken? **

Kinderen die niet goed meekomen in de klas, die vaak hoofdpijn hebben, snel vermoeid zijn of moeite hebben met lezen — het zijn signalen die je niet meteen zou linken aan hun ogen. Want: ze hebben toch gewoon een goede oogtest gehad? Ze kunnen toch alles op het bord lezen? Maar kijken is niet hetzelfde als zien. En als de ogen niet goed samenwerken, heeft dat veel meer impact dan je op het eerste gezicht zou denken.

Lees meer »

** Rekenproblemen en redactiesommen: wanneer het niet aan de rekensom ligt **

Als je aan een rekensom denkt, denk je waarschijnlijk aan het oplossen van getallen en bewerkingen. Maar wat als rekenen niet zo eenvoudig is? Wat als de rekensom verpakt is in een tekst, een zogenaamde redactiesom? Bij redactiesommen komt er veel meer kijken dan alleen het rekenen zelf. Het vraagt van een kind niet alleen rekenvaardigheid, maar ook taalvaardigheid. En dat maakt het extra lastig voor kinderen die moeite hebben met taal.

Lees meer »

** Wanneer concentratie geen onwil is: cognitieve overbelasting bij kinderen **

Als je merkt dat een kind moeite heeft om zich te concentreren of ongepast gedrag vertoont, is het makkelijk om te denken dat dit komt doordat het kind niet wil of niet in staat is om zich te concentreren. Echter, wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de rol van cognitieve overbelasting. Cognitieve overbelasting ontstaat wanneer het brein te veel informatie, prikkels of taken tegelijk moet verwerken en dit niet meer aankan. Het systeem raakt als het ware "vol", waardoor kinderen moeite krijgen met concentratie, sneller moe worden of gedrag laten zien dat niet past bij hun werkelijke mogelijkheden. Het is geen onwil, maar een signaal dat het brein even geen ruimte meer heeft om goed te functioneren.

Lees meer »

** Mijn kind leert wel... maar vergeet alles weer! **

"Maar je wist dit net nog!"Het is een zin die je als ouder of leerkracht vast wel eens hebt uitgesproken. Je kind leek de stof te begrijpen, knikte bevestigend, misschien gaf het zelfs het juiste antwoord. En dan, vijf minuten later, lijkt het alsof alles verdwenen is. De informatie is als zand tussen de vingers geglipt. Frustrerend, voor jou én voor je kind. En vaak heeft dit alles te maken met het werkgeheugen.

Lees meer »

** Cognitieve blokkades en de invloed op leerresultaten **

Soms lijkt leren niet te lukken, hoe hard een kind ook zijn best doet. Het is frustrerend voor het kind, verwarrend voor ouders en soms een raadsel voor leraren. Een mogelijke verklaring ligt in het bestaan van cognitieve blokkades: onzichtbare hindernissen in het hoofd die de toegang tot leren belemmeren. Maar wat zijn die blokkades precies? Hoe ontstaan ze? En hoe herkennen we ze?

Lees meer »

** Sociale vaardigheden ontwikkelen met creatieve activiteiten **

Bij mijn in de praktijk organiseer ik in iedere schoolvakantie – met uitzondering van de kerstvakantie – gezellige, speelse en leerzame activiteiten voor kinderen. Deze dagen zijn niet alleen leuk, maar hebben ook een belangrijk doel: het versterken van sociale vaardigheden. Want hoewel sommige kinderen zich vanzelf hun plek weten te vinden in een groep, geldt dat lang niet voor iedereen.

Lees meer »

** Bevorderen van de leesontwikkeling **

Lezen is een essentiële vaardigheid die niet alleen belangrijk is voor schoolsucces, maar ook voor de persoonlijke ontwikkeling en het zelfvertrouwen van kinderen. Veel ouders vragen zich af hoe zij de leesontwikkeling van hun kind kunnen bevorderen en hoe ze hierbij effectief kunnen ondersteunen. In deze blog bespreken we wat belangrijk is voor de leesontwikkeling, hoe dit proces verloopt en geven we concrete tips voor thuis.

Lees meer »

** Invloed van hoogbegaafdheid op sociale interacties **

Hoogbegaafdheid wordt vaak geassocieerd met een hoog IQ, meestal boven de 130, maar het gaat verder dan alleen intelligentie. Het omvat een complex samenspel van cognitieve capaciteiten, creativiteit en een hoge mate van gevoeligheid. Hoogbegaafde kinderen hebben een grote leerhonger, zijn kritisch naar zichzelf en hun omgeving, en hebben een sterk analytisch vermogen. Ze kunnen intens emotioneel reageren en hebben een verfijnd gevoel voor rechtvaardigheid. Deze combinatie maakt dat ze de wereld om hen heen intens ervaren en vaak op een andere manier verwerken dan hun leeftijdsgenoten.

Lees meer »

** Spelenderwijs leren **

Spelen is voor kinderen zoveel meer dan alleen een manier om zich te vermaken. Het is een krachtig middel waarmee ze de wereld om hen heen ontdekken, vaardigheden ontwikkelen en zichzelf leren kennen. Toch wordt spelenderwijs leren vaak onderschat, terwijl het juist voor kinderen van alle leeftijden essentieel is.

Lees meer »