** Hoe seizoenen invloed hebben op kinderen **
Over energie, prikkelverwerking, natuurlijke ritmes en de kracht van geur
13 okt 2025 08:00
Over energie, prikkelverwerking, natuurlijke ritmes en de kracht van geur
6 okt 2025 08:00
Vorige week had ik een prachtig moment met mijn zoon Bryan. Hij zat geconcentreerd bij mijn schoenen en zei plotseling: “Mama, ik ga jouw veters strikken.” Even later keek ik naar mijn voeten en zag ik dat hij het écht had gedaan. Niet perfect, maar wel met een knoop die bleef zitten. Voor veel ouders is dit een klein, bijna onopgemerkt moment. Voor mij had het echter een diepere laag, juist omdat ik weet hoe anders de ontwikkeling bij hoogbegaafde kinderen kan verlopen.
29 sep 2025 08:00
Lezen & energiehuishouding: waarom sommige kinderen zo moe worden van lezen
25 sep 2025 06:38
Je kent het misschien wel: je kind zit thuis vol vertrouwen aan de tafel en doet zonder problemen een rekensom, maar zodra er een toetsblad voor zijn neus ligt, lijkt alle kennis verdwenen. “Ik weet het niet meer…” zegt hij dan, of hij klapt dicht en weigert verder te werken. Voor veel ouders voelt dit alsof de kennis niet aanwezig is, maar in werkelijkheid is er iets heel anders aan de hand. Het werkgeheugen en emoties zitten elkaar in de weg.
15 sep 2025 08:00
Veel kinderen vinden sociale situaties spannend. Samen spelen, overleggen in een groep of opkomen voor jezelf. Het klinkt misschien eenvoudig, maar voor een kind kan dit best een hele uitdaging zijn. Sommige kinderen wachten liever af, anderen reageren boos als het spel niet loopt zoals zij hadden bedacht, en weer anderen weten gewoon niet goed hoe ze contact kunnen maken met leeftijdsgenootjes. Juist in die momenten zie je dat sociale vaardigheden niet vanzelf komen, maar stap voor stap ontwikkeld worden.
8 sep 2025 08:00
Angst: van verlammend gevoel naar houvast en groei
1 sep 2025 08:00
Regelmatig krijg ik de vraag: “Christel, jij bent toch coach op cognitief en emotioneel gebied? Waarom heb je het dan zo vaak over slaap?”En eerlijk is eerlijk: die vraag is heel begrijpelijk. Als je aan leren denkt, denk je vaak aan een schoolboek, een leerkracht of een oefening. Als je aan emoties denkt, denk je misschien aan gesprekken of sociale situaties. Maar bijna nooit aan… slapen. Toch begint daar zóveel.
25 aug 2025 08:00
De zomervakantie is vaak een heerlijke periode vol ontspanning, leuke uitjes en een losser ritme. Maar zodra de school weer begint, kan de overgang behoorlijk pittig zijn, voor kinderen én voor ouders. Het vaste ritme moet weer opgepakt worden, er zijn nieuwe verwachtingen en soms ook spannende veranderingen. In deze blog deel ik herkenbare voorbeelden, praktische tips én natuurlijke ondersteuning met aromatherapie.
7 jul 2025 08:00
In mijn praktijk gebruik ik regelmatig een bijzonder hulpmiddel: de bioptor. Kinderen noemen het weleens “de toverbril” en dat is eigenlijk een mooie naam, want het helpt ons om dingen te zien die met het blote oog niet direct zichtbaar zijn. In deze blog neem ik je mee in wat de bioptor precies is, wat we ermee doen, en waarom dit instrument zo’n waardevolle bijdrage levert aan het herkennen van visuele blokkades bij kinderen. En ik vertel je ook hoe aromatherapie ondersteunend kan zijn in dit proces.
30 jun 2025 08:54
Wanneer een kind houterig schrijft, snel vermoeid raakt tijdens het lezen of tekenen, of moeite heeft met sporten, denken we vaak aan zwakke spieren, concentratieproblemen of een motorische achterstand. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de ogen hierin een veel grotere rol spelen dan je zou verwachten. Goed kunnen zien is namelijk niet hetzelfde als goed functionerend gebruikmaken van de ogen. En juist dat laatste is essentieel voor soepele motoriek én voldoende energie.
23 jun 2025 08:00
Lezen is niet voor elk kind vanzelfsprekend. Waar sommige kinderen zich moeiteloos kunnen verliezen in een boek, zie je bij andere kinderen juist ontwijkend gedrag. Ze stellen leestaken uit, worden onrustig zodra er een boek op tafel komt of geven aan dat ze lezen saai of stom vinden. Voor ouders en leerkrachten kan dit gedrag frustrerend zijn. Het is verleidelijk om te denken dat het kind gewoon niet gemotiveerd is of geen zin heeft. Maar achter die weerstand kan meer schuilgaan. Soms zit het probleem niet in het willen, maar in het kunnen. Eén van de oorzaken die vaak over het hoofd wordt gezien, is een verstoorde visuele prikkelverwerking.
16 jun 2025 08:00
Sommige kinderen omschrijven het lezen als een worsteling: “De letters bewegen”, “de regels lijken te wiebelen” of “ik krijg hoofdpijn van lezen.” Anderen geven aan dat ze al na een paar minuten lezen moe worden of afgeleid raken. Het is begrijpelijk dat bij zulke signalen vaak gedacht wordt aan dyslexie. Toch is dat lang niet altijd het hele verhaal. Er kunnen ook andere oorzaken meespelen, zoals een visuele disfunctie of een probleem met het scherptezicht.