Beelddenken, een andere manier van leren

Krijg je van de leerkracht te horen dat je kind radend leest? Slaat je kind lidwoorden over tijdens het hardop lezen? Heeft je kind moeite met het automatiseren van tafels of het klokkijken? Of lukt het maar niet om sommen te maken zonder zich vast te lopen? Het zou kunnen zijn dat je kind op een andere manier leert dan de traditionele lesmethodes van school bieden.

In het reguliere onderwijs zijn lesmethodes vaak ontworpen voor het grootste deel van de kinderen, die auditief leren – 95% van de kinderen valt in deze categorie. Dit betekent dat ze het beste leren door te horen. Maar voor de kleinere groep, de beelddenkers (visuele denkers), sluiten deze methodes niet goed aan. Beelddenkers leren visueel en de plaatjes in lesboeken helpen vaak niet, omdat ze niets te maken hebben met de stof die ze moeten leren. In tegendeel, ze leiden juist af.

Denk bijvoorbeeld aan het woord 'stoel'. Wat zie je? Zie je de letters S-T-O-E-L (auditief digitaal) of krijg je een plaatje van een stoel in je hoofd (visueel)? Beelddenkers moeten het beeld dat ze in hun hoofd hebben omzetten naar taal, wat tijd kost en soms zelfs afleidt. Vaak krijgen ouders van beelddenkende kinderen te horen dat hun kind een lage verwerkingssnelheid heeft.

Benieuwd of je kind (of jij zelf) misschien een beelddenker is? Beelddenken is vaak erfelijk, dus het kan goed zijn dat je jezelf ook in dit verhaal herkent. Kijk dan eens hier en doe de test voor een indicatie.

In mijn praktijk begeleid ik kinderen op een manier die bij hen past. We leren bijvoorbeeld niet door losse letters, maar door vaste woordbeelden. Ook rekenen we vanuit een honderdveld in plaats van de traditionele getallenlijn.

Wilt je weten of ik je kind verder kan helpen? Neem dan gerust contact met mij op!