Beelddenken, een andere manier van leren

Krijgt u van de leerkracht te horen dat uw kind radend leest? Slaat uw kind lidwoorden over, wanneer hij hardop een tekst verklankt? Kan uw kind niet “hakken-en-plakken”? Heeft uw kind moeite met het automatiseren van tafels en andere sommen? Lukt het maar niet om het klokkijken onder de knie te krijgen? Lees dan eens verder. Het zou kunnen zijn dat uw kind op een andere manier leert.

In het reguliere onderwijs sluiten de lesmethodes niet aan bij alle kinderen. Dat is heel logisch, want een methodemaker, maakt een methode met lesstof op een manier hoe het grootste deel van de kinderen leert. Het grootste deel van de mensen (95%) leert auditief. Dat wil zeggen dat zij leren, wanneer zij iets horen. Slechts een kleine groep leert visueel. Lesboeken staan helemaal vol met plaatjes en symbolen. We zouden kunnen denken dat de beelddenker hier steun aan heeft. Helaas is dit niet het geval. Deze plaatjes hebben vaak niets te maken met hetgeen dat geleerd moet worden en leiden alleen maar af van de lesstof.

Denk eens aan het woord stoel. Wat zie je?
Zie je de letters S-T-O-E-L (auditief digitaal) of zie je een plaatje van een stoel? (visueel).

Kinderen die beelddenken moeten het beeld dat zij hebben, omzetten naar taal. Dit kost tijd. Vaak horen ouders van deze kinderen dat het kind een lage verwerkingssnelheid heeft. Naast dat dit proces tijd kost, kunnen de beelden die in het hoofd van het kind ontstaan ook zorgen voor afleiding.

Bent u benieuwd of u of uw kind (beelddenken is erfelijk, dus een van beide ouders zal zich ook in het verhaal herkennen) een beelddenker is? Kijk dan eens hier en doe de test.

In mijn praktijk begeleid ik uw kind op een manier die wel bij uw kind past. Zo gaan we niet aan de slag met het leren lezen door middel van losse woorden, maar werken we met vaste woordbeelden. Ook rekenen we bijvoorbeeld vanuit een honderdveld in plaats van met de oneindige getallenlijn.

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u weten of ik uw kind kan helpen? Neem dan gerust contact met mij op.