Schrijf moeilijkheden

Onderzoek en behandeling bij Schrijf moeilijkheden

Wanneer na de visuele screening of na inzet van de visuele training blijkt, dat er geen sprake (meer) is van een visuele disfunctie, kan gekeken worden hoe het gaat met het schrijven. Ervaart het kind hier moeilijkheden in dan kunnen we hieraan gaan werken.

Wanneer een kind problemen met schrijven ervaart of het handschrift van het kind is niet/moeilijk leesbaar, wordt vaak aangegeven dat dit aan de motoriek ligt. Dit is echter zeker niet altijd het geval. Schrijven is veel meer dan het hebben van een goed ontwikkelde fijne motoriek. Zo wordt voor het schrijven ook een beroep gedaan op de ontwikkeling van het gebruik van de ruimte, lateralisatie, dominantie en de reflexen.

Tijdens de training wordt aan alle bovenstaande gebieden met het kind gewerkt. Tijdens deze training werken we niet alleen op papier aan een tafel. Er wordt een beroep gedaan op meerdere zintuigen en er wordt veel gewerkt door middel van bewegen. Hierdoor zal er veel afwisseling in de training zitten.